Het objectenoverzicht is het scherm nadat een deelvoorraad is geopend. Van hieruit is het mogelijk om een verscheidenheid aan functionaliteiten te gebruiken zoals: rapportages maken, mutaties uitvoeren, meerdere objecten registreren, Excel export maken en overzicht te krijgen van de (deel)voorraad middels de uitgebreid filter én sorteer functie. Daarnaast wordt vanuit het objectenscherm een object toegevoegd, bewerkt of verwijderd.

 

Dit is het objectenoverzicht na het openen van een deelvoorraad

Werken met het objectenoverzicht

Een groot deel van de tijd in Assets Energie zal worden besteed in het objectoverzicht. Hier komt alles samen: van het muteren van één object tot het analyseren van de gehele voorraad. De basisbeginselen van werken in dit overzicht zullen hier worden behandeld om eenvoudig zelf aan de gang te kunnen gaan.

De basisbeginselen van het objectenoverzicht:

Aanpassen zichtbare kolommen

De kolommen bepalen welke informatie er wordt getoond van de objecten in de deelvoorraad. Dit is eenvoudig aan te passen door met de rechtermuisknop in het objectenoverzicht te klikken. Er verschijnt dan een menu met opties, waarvan de onderste drie gaan over de zichtbare informatie: ‘Selecteer kolommen’, ‘Basiskolommen’ en ‘Alle kolommen’. Bij ‘Basiskolommen’ wordt alleen de basis informatie getoond. Dit zijn de nodige adresgegevens, het geregistreerde label en het pre-label. Bij de optie ‘Alle kolommen’ worden alle kolommen getoond. Let daarbij op dat hoe meer kolommen aan staan, des te meer informatie er uit de database wordt gehaald en hoe trager het overzicht zal worden. Via de optie ‘Selecteer kolommen’ is het mogelijk om je eigen voorkeurskolommen te selecteren. Deze instelling is persoonlijk voor de gebruiker.

Toevoegen van objecten

Objecten kunnen op verschillende manieren worden toegevoegd:

  1. Rechter muisknop in het overzicht en selecteer ‘Object toevoegen’
  2. Met de knop ‘Toevoegen’ onderaan in het deelvoorraden overzicht

Bewerken/Openen van objecten

Deelvoorraden kunnen op drie manieren worden bewerkt/geopend:

  1. Door met een dubbel-klik op het object te klikken
  2. Door het object te selecteren en de knop ‘Bewerken’ te gebruiken
  3. Door het object te selecteren, rechter muis-knop en ‘Object bewerken’ te gebruiken

Verwijderen van objecten

Objecten kunnen op twee manieren worden verwijderd:

  1. Selecteer het desbetreffende object, rechter muisknop, ‘Object verwijderen’
  2. Met de knop ‘Verwijderen’ onderaan in het deelvoorraden overzicht na het selecteren van de woning

Het verkeerde object verwijderd? Geen punt, hij is niet geheel weg. Met de juiste rechten is het mogelijk om ‘Objectenbeheer’ te starten vanuit het menu ‘Beheer’ om daar de desbetreffende object(en) te herstellen. De herstelde objecten verschijnen automatisch in de oorspronkelijke deelvoorraad

Sorteren van objecten

De kolommen in het overzicht kunnen worden gebruikt om te sorteren. Zo kan bijvoorbeeld op naam op alfabetische volgorde worden gesorteerd door op de ‘kolom-header’ te klikken (bijvoorbeeld met straatnamen, of op volgorde van de opnamedatum). Daarnaast is het ook mogelijk dit overzicht aan te passen met aanvullende kolommen naar keus. Door met je rechter-muisknop in het overzicht te klikken kan de functie ‘Selecteer kolommen’ worden gestart. Middels een vinkje aan of uit te zetten bij een dataveld kan het overzicht naar wens worden gepersonaliseerd.

Filteren van objecten

Rechts in het overzicht vind u de ‘Filterfunctie’. Op basis van Naam, Nummer of Adviesbureau kan er worden gefilterd op deelvoorraden.

 

Het objectenoverzicht voor jou laten werken

Het objectenscherm is niet alleen een soort van mapje met een objectenlijst, maar het kan ook de primaire bedrijfsprocessen ondersteunen met enkele drukken op de knop. Zeker nu de NTA 8800 is ingegaan kan het objectenscherm ondersteuning bieden. Het objectenscherm is namelijk ook bruikbaar voor het maken van een data export met de ‘Exporteer naar Excel’ functie. Door bijvoorbeeld de kolommenstructuur aan te passen, kan in één opslag inzichtelijk worden gemaakt wat de geregistreerde labels zijn, maar ook wat het pre-label is. Er kan ook een filter worden aangezet voor een specifieke selectie van objecten op basis van adres of bijvoorbeeld ook op basis van de opnamedatum. Als wordt gekeken naar welke woningen er vóór 9 jaar geleden zijn opgenomen, kan direct inzichtelijk worden gemaakt welke labels er (bijna) zijn verlopen. Middels de functie ‘Exporteren naar Excel’ kan dit overzicht worden gebruikt voor allerlei verschillende doeleinden.

In dit object overzicht is het ook in één opslag zichtbaar welke woningen ‘*Forfaitaire en aangenomen’ datavelden heeft. Dit zie je als de kolom ‘EP2 EMG Forf.’ aan staat en de berekende waarde in het rood wordt getoond. Zo weet je welke woningen nog specifieker kunnen worden ingevuld en dit kan positief uitpakken op het pre-label.

*Forfaitaire en aangenomen waarden zijn datavelden die nieuw zijn sinds de invoer van de NTA 8800. Om een voorraad te hebben met berekende energielabels is er voor gekozen om de nieuwe datavelden te vullen met Forfaitaire en aangenomen waarden tijdens de conversie. Zo kunnen we direct aan de slag met het maken van analyses en beleid.


Terug naar Getting started