Pagina bijgewerkt voor versie: v1.2.7

Het nieuwe Vabi klantportaal (app.vabi.nl) biedt elke gebruiker de mogelijkheid om in te loggen met een persoonlijk account, wat zorgt voor een gepersonaliseerde ervaring. Ontdek hoe je kunt inloggen, hoe je persoonlijke profiel eruitziet, en welke handige functies beschikbaar zijn voor technisch beheerders in het gebruikersbeheer.

Inloggen

Voor het nieuwe klantportaal heeft elke gebruiker een persoonlijk account nodig. Met dit account kun je ook inloggen in de Vabi-software.

Account aanmaken

Account aanmaken

  1. Open de mail van Vabi platform (onderwerp: ‘Account aangemaakt voor het nieuwe Vabi platform’)
  2. Klik in de mail op de knop Account afronden.
  3. Een nieuw venster opent in je browser.
  4. Stap 1: Vul je voor- en achternaam in en klik op Volgende stap >.
  5. Stap 2: Controleer je e-mailadres. Dit kun je niet aanpassen. Klopt het niet? Neem contact op met de technisch beheerder van je organisatie.
  6. Bedenk een wachtwoord dat voldoet aan de eisen op het scherm. Voer het wachtwoord ter controle nogmaals in bij het veld ‘herhaal wachtwoord’.
  7. Klik op Account afronden.
  8. Gelukt! Je account is nu afgerond. Je kunt nu inloggen in het nieuwe Vabi platform met het zojuist aangemaakte account.

Is jouw account aangemaakt door Vabi tijdens de overgangsperiode van het vorige klantportaal naar het nieuwe klantportaal? Dan bestaat het afronden van je account uit drie stappen. Het is tijdens dit proces mogelijk om direct een licentie aan je eigen account toe te wijzen.

Inloggen

Inloggen

Met je persoonlijke account kun je eenvoudig inloggen op het nieuwe platform. Hiervoor heb je het volgende nodig:

  • Je e-mailadres
  • Je wachtwoord
  • Een 6-cijferige beveiligingscode (die sturen we naar je e-mailadres).

Ben je je wachtwoord vergeten? Klik op ‘Wachtwoord vergeten’ onder het inlogformulier en volg de stappen om een nieuw wachtwoord aan te maken.

Extra beveiliging 

Om je account extra veilig te houden, gebruiken we een 6-cijferige beveiligingscode. Deze code wordt automatisch verstuurd naar je e-mailadres.

Geen code ontvangen?
Klik op ‘Opnieuw versturen’ onder het invoerveld.

Je kunt naast de standaard e-mailcode ook andere manieren instellen om in te loggen. Lees meer over het instellen onder het kopje ‘Andere beveiligingsmethoden’.

Hoe werkt het?

  1. Stel extra beveiligingsmethoden in via je profiel (zie her volgende kopje ‘Andere beveiligingsmethoden’).
  2. Bij het inloggen kun je kiezen welke methode je wilt gebruiken. Klik op ‘Probeer het op een andere manier’ als je een andere methode wilt gebruiken.

Belangrijk: Je keuze verandert je standaardmethode niet. De volgende keer gebruiken we weer je standaard beveiligingsmethode.

Andere beveiligingsmethoden

Andere beveiligsmethoden

Naast de standaard e-mailverificatie is het ook mogelijk om een andere methode te gebruiken. Deze methoden worden hieronder uitgelegd.

SMS-verificatie

Je kunt de beveiliging van je account op verschillende manieren instellen, zoals SMS-verificatie of een authenticator-app. Als je kiest voor SMS-verificatie, ontvang je bij het inloggen een code op het telefoonnummer dat je hebt opgegeven. Met deze code kun je veilig inloggen. Volg de onderstaande stappen om SMS-verificatie in te stellen:

  1. Ga naar je profielpagina. Klik op het poppetje rechtsboven en selecteer ‘Mijn account beheren’.
  2. Scroll naar het kopje Accountbeveiliging en klik bij de SMS-verificatie op [Instellen].
  3. Telefoonnummer invullen:
    • Heb je al een telefoonnummer ingevuld? Dan ontvang je direct een code op dat nummer.
    • Heb je nog geen nummer ingevuld? Vul je telefoonnummer in en klik op ‘Volgende stap’.
  4. Vul de 6-cijferige code in die je ontvangen hebt op je telefoon. Heb je geen code ontvangen? Klik dan onder het invoerveld op ‘Opnieuw versturen’. Nog steeds niks ontvangen? Controleer dan het telefoonnummer op je profiel.

Na het instellen wordt SMS-verificatie je standaard inlogmethode. Wil je een andere standaardmethode? Pas dit aan door op het grijze instellingen-icoon van een andere methode te klikken.

Authenticator-app

Een authenticator-app genereert een 6-cijferige code die elke 30 seconden wijzigt. Volg deze stappen om een authenticator-app in te stellen:

  1. Ga naar je profielpagina. Klik op het poppetje rechtsboven en selecteer ‘Mijn account beheren’.
  2. Scroll naar het kopje Accountbeveiliging en klik bij de authenticator-app op [Instellen].
  3. Volg de stappen in het venster dat verschijnt:
    • Stap 1: Download een authenticator-app (zoals Google Authenticator of Microsoft Authenticator).
    • Stap 2: Scan de QR-code die verschijnt met de app.
    • Stap 3: Vul de 6-cijferige code in die de app genereert.

Na het instellen wordt de authenticator-app je standaard inlogmethode. Wil je een andere standaardmethode? Pas dit aan via het grijze instellingen-icoon.

Beveiligingsmethoden beheren

Je kunt op elk moment:

  • SMS-verificatie of de authenticator-app verwijderen als methode.
  • E-mailverificatie blijft altijd beschikbaar en kan niet worden uitgeschakeld.

Wachtwoord vergeten en resetten

Ben je je wachtwoord vergeten? Geen probleem! Volg deze stappen om je wachtwoord opnieuw in te stellen:

  1. Vul je e-mailadres in op de inlogpagina en klik op ‘Verstuur reset e-mail’.
  2. Als je e-mailadres bij ons bekend is, ontvang je een e-mail met de titel ‘Wachtwoord opnieuw instellen’.

Wachtwoord resetten

  1. Open de e-mail en klik op ‘Nieuw wachtwoord aanmaken’.
  2. Er opent een venster in je browser.
  3. Maak een nieuw wachtwoord:
    • Vul je nieuwe wachtwoord twee keer in.
    • Zorg dat je wachtwoord voldoet aan de eisen op het scherm.
  4. Klik op ‘Wachtwoord resetten’ om het proces af te ronden.

Klaar!

Je ziet rechtsonder een groene melding dat het gelukt is. Je wordt teruggeleid naar het inlogscherm en kunt direct inloggen met je nieuwe wachtwoord.

Persoonlijk profiel

Klik op het poppetje rechtsboven in het scherm en selecteer ‘Mijn account beheren’ om je profielpagina te openen.

Op je profielpagina kun je:

  • Je profielgegevens bekijken en aanpassen.
  • Je licentie(s) voor Vabi-software bekijken.

In de afbeelding hieronder zie je een voorbeeld van een profielpagina.

Profielgegevens wijzigen

Profielgegevens wijzigen

  1. Klik op ‘Wijzigen’ naast je profielgegevens.
  2. Er opent een venster waarin je je gegevens kunt aanpassen.
  3. Klik op Opslaan. Je ziet rechtsonder een bevestiging dat de wijzigingen zijn doorgevoerd.

Let op:

  • Als je je telefoonnummer wijzigt (bij SMS-verificatie), ontvang je een 6-cijferige code om te bevestigen dat je nummer klopt.
  • Het wijzigen van je e-mailadres is niet mogelijk. Neem tijdens kantooruren contact op met de supportafdeling als dit nodig is.

Wachtwoord wijzigen

Wachtwoord wijzigen

  1. Klik op ‘Wachtwoord wijzigen’.
  2. Er verschijnt een venster waarin je:
    • Je huidige wachtwoord invoert.
    • Je nieuwe wachtwoord twee keer invult.
  3. Klik op Opslaan om het wachtwoord te wijzigen.

Uitloggen

Uitloggen

  1. Klik op het poppetje rechtsboven in het scherm om het accountmenu te openen.
  2. Kies ‘Uitloggen’.

Account verwijderen

Account verwijderen

Wil je je account verwijderen? Dit kan alleen als:

  • Je geen licenties meer hebt.
  • Je geen contactpersoon bent van je organisatie.

Hoe werkt het?

  1. Scroll naar beneden op je profielpagina.
  2. Klik op de rode knop ‘Account verwijderen’ (als deze beschikbaar is).
    • Als de knop er niet is, kun je je account niet zelf verwijderen omdat je account nog gekoppeld is aan een licentie of omdat je een contactpersoon bent.

 

App overzicht

Na het inloggen kom je op de startpagina van app.vabi.nl. Hier vind je alle belangrijke informatie op één plek, zoals:

  • Jouw actieve Vabi-applicaties waar je een licentie voor hebt.
  • Andere Vabi-applicaties en modules die interessant kunnen zijn.
  • Een link naar trainingen en webinars.
  • Contactgegevens van onze support, zodat je snel hulp kunt krijgen.

De startpagina wordt regelmatig uitgebreid met nieuwe functionaliteiten in toekomstige updates.

Screenshot van de startpagina van app.vabi.nl

Gebruikersbeheer

Als administrator kun je in het Vabi-platform gebruikers beheren die toegang hebben tot de Vabi-software. Hieronder staan de belangrijkste functies uitgelegd.

Overzicht met gebruikers

Overzicht van gebruikers

Je vindt een overzicht van alle gebruikers die tot jouw organisatie behoren.

  • Beheer je meerdere organisaties? Dan zie je aparte tabbladen voor elke organisatie.

In de onderstaande afbeelding is een organisatie te zien welke 3 gebruikers heeft.

In de bovenstaande afbeelding is de gebruiker een administrator voor één organisatie. Wanneer een gebruiker meerdere organisaties beheert, zijn die organisaties als aparte tabbladen naast elkaar te vinden.

Gebruikers uitnodigen

Gebruikers uitnodigen

Om een nieuwe gebruiker toegang te geven:

  1. Klik op ‘Gebruiker uitnodigen’ boven het gebruikersoverzicht.
  2. Vul het e-mailadres van de gebruiker in.
  3. (Optioneel) Selecteer alvast een licentie voor deze gebruiker.
  4. Klik op ‘Gebruiker uitnodigen’.

De gebruiker ontvangt een e-mail om een account aan te maken. Heeft de gebruiker al een account? Dan wordt de licentie automatisch toegevoegd en ontvangt de gebruiker hiervan bericht. 

Uitnodiging intrekken

Uitnodiging intrekken

Wil je een uitnodiging annuleren?

  1. Zoek de gebruiker met de status ‘Uitnodiging verstuurd’ in het overzicht. Tip: Je kan ook gebruik maken van de zoekfunctie of filters.
  2. Klik op de drie puntjes rechts naast de naam.
  3. Kies ‘Uitnodiging intrekken’.

De uitnodiging wordt geannuleerd en de link in de e-mail werkt niet meer. 

Licenties beheren

Licenties beheren

Je kunt licenties toevoegen, wijzigen of toewijzen:

  1. Klik op ‘Organisatie en licenties beheren’ of de naam van je organisatie.
  2. Selecteer de licentie (bijvoorbeeld EPA-W) om een overzicht van beschikbare werkplekken te zien.
  3. Klik op de naam van een gebruiker om een werkplek toe te wijzen of vrij te maken.

Let op: Als een naam grijs is, kan de gebruiker niet worden toegewezen, bijvoorbeeld omdat een andere licentie nodig is of de gebruiker deze licentie al heeft.

Meer licenties nodig? Bestel ze via de webshop.

Gegevens van gebruiker bekijken

Gebruikersgegevens bekijken of wijzigen

  1. Klik in het gebruikersoverzicht op de naam van een gebruiker.
  2. Pas gegevens aan of beheer de licenties van deze gebruiker.

Gebruikers zoeken

Gebruikers zoeken

Gebruik het zoekveld boven het overzicht om gebruikers te vinden.

  • Zoek op (een deel van) de naam of het e-mailadres.
  • Filter het overzicht om snel een subset aan gebruikers te vinden.

Gebruiker verwijderen uit organisatie

Gebruiker verwijderen

Als een gebruiker niet meer bij de organisatie hoort:

  1. Klik op de drie puntjes rechts naast de naam van de gebruiker.
  2. Kies ‘Verwijderen’.

De gebruiker wordt uit de organisatie verwijderd en licenties kunnen niet meer aan hem/haar worden gekoppeld.

Accounttype wijzigen

Accounttype wijzigen

Wil je het accounttype van een gebruiker aanpassen?

  1. Klik op de drie puntjes rechts naast de naam van de gebruiker.
  2. Kies ‘Wijzigen naar medewerker’ of ‘Wijzigen naar administrator’.
  3. Er verschijnt een groene melding dat de wijziging is doorgevoerd.

 

Organisatie beheren

Naast gebruikersbeheer kun je in het Vabi-platform ook de gegevens van je organisatie beheren. Dit doe je via het organisatieprofiel.

Ga naar het organisatieprofiel door:

  • [Organisatie en licenties beheren] te klikken, of
  • Op de naam van de organisatie te klikken in het menu.

Op het organisatieprofiel zie je:

  1. Organisatiegegevens
  2. Aangekochte licenties en de verdeling van werkplekken.
    • Hier kun je ook de werkplekken wijzigen.

Hieronder is een voorbeeld van een organisatieprofiel te zien:

Organisatiegegevens beheren

Organisatiegegevens beheren

Elke organisatie heeft een financieel contactpersoon en een technisch contactpersoon nodig:

  • De financieel contactpersoon is het aanspreekpunt voor financiële zaken.
  • De technisch contactpersoon ontvangt updates over de software en vragen over gebruikers of licenties.

Belangrijk: Zorg dat deze gegevens altijd up-to-date zijn.

Contactpersonen wijzigen

  1. Klik op ‘Wijzigen’ bij de organisatiegegevens.
  2. Er opent een venster met een lijst van gebruikers (type administrator).
  3. Selecteer de juiste personen voor financieel en technisch contactpersoon.
  4. Als dezelfde persoon beide rollen heeft, vink dit aan onderaan het venster.

Onderwijs organisatie

Binnen Vabi onderscheiden we twee organisatietypen:

  1. Standaard organisaties
  2. Onderwijsorganisaties

Op het organisatieprofiel kun je zien welk type organisatie jouw organisatie is (standaard of onderwijsorganisatie). Hieronder is het organisatieprofiel van een onderwijsorganisatie te vinden

Screenshot van het organisatieprofiel van een onderwijsorganisatie

Kenmerken van onderwijsorganisatie

Kenmerken van onderwijsorganisaties

  • Afstudeerhoed-icoon: Onderwijsorganisaties zijn herkenbaar aan een afstudeerhoedje-icoon.
  • Automatische werkplek-reset: Werkplekken worden na 3 maanden automatisch leeggemaakt. Gebruikers verliezen dan hun toegang.
    • Als cursusbureau kun je de werkplekken opnieuw toewijzen aan andere gebruikers.
    • De 3 maanden gaan in zodra een werkplek wordt toegewezen.
  • Wijzigen mogelijk: Je kunt werkplekken op elk moment handmatig wijzigen.

Beperkingen van onderwijslicenties

Beperkingen van onderwijslicenties

Onderwijsorganisaties gebruiken speciale onderwijslicenties, die beperkingen hebben in de Vabi software:

  • EPA-projecten: Het openen van EPA-projecten gemaakt met een ander type licentie is niet mogelijk.
  • Energielabels: Het registreren van energie labels is niet mogelijk met een onderwijslicentie.

 


Terug naar Algemeen