8 vuistregels bij het modelleren in Vabi Elements

Benieuwd hoe de Vabi consultants ervoor zorgen dat een geometrie snel gerealiseerd wordt en betrouwbaar is?

1. Denk in volumes

Om snel en betrouwbaar te zijn werkt Elements met volumes. Denk daarom ook in volumes, dit geeft inzicht in welke bewerkingen wel of niet mogelijk zijn. Bijvoorbeeld: zomaar een lijn tekenen kan niet, maar een volumevlak kan wel met een lijn gesplitst worden in twee vlakken.

2. Importeer netjes of niet

Een CAD/BIM import waarvan de geometrie niet netjes is kan voor veel problemen zorgen. Voorkom dit en importeer alleen bestanden die aan de CAD / BIM kwaliteitseisen voldoen.

3. Less = more

Is snelheid belangrijk? Teken dan zo min mogelijk losse ruimten. De geometrie bevat wat minder informatie en er hoeft dus ook minder gerekend te worden. Zodoende kan er sneller getekend en gerekend worden. Maak een inschatting van de ruimten die invloed hebben op de berekening. Teken bijvoorbeeld alleen de (maatgevende) ruimten waarvoor een eis is gesteld aan het thermische binnenklimaat.

4. Gebruik de juiste view

Er zijn drie views mogelijk. Haal de juiste informatie uit het model door de juiste view te gebruiken.

  • Transparant: Voor het controleren van de geometrie op fouten (rode punten / vlakken)
  • Tussenwanden niet transparant: Gebruik deze view voor het tekenen of bewerken, er is meteen duidelijk waar aparte ruimtes zijn
  • Niet transparant: Voor het controleren van de schil.

Voor het opsplitsen van een plattegrond in ruimten is de (plattegrondview) handig.

5. Teken van groot naar klein

Een aansluiting van hellende daken is niet complex als je van groot naar klein tekent. Vabi Elements zorgt er automatisch voor dat alles goed op elkaar aansluit!

6. Gebruik de shortcuts

Bespaar tijd met de shortcuts! Ontdek onder andere meer mogelijkheden met de ctrl & shift knop.

7. Voorkomen is beter dan genezen

Zie je bij het tekenen een rood vlak of punt ontstaan? Los deze dan eerst op of druk op de undo knop (shortcut; ctrl+z) en teken opnieuw. Zo voorkom je dat er op een foutieve geometrie verder gemodelleerd wordt. Achteraf oplossen kost altijd meer tijd.

8. Verwijder onnodige objecten

Elke punt en elke lijn worden verwerkt door de (grafische) rekenkracht van de computer. Soms blijven er na het bewerken punten en lijnen over die overbodig zijn. Verwijder deze zodat er sneller gerekend en getekend kan worden. Zorg er wel voor dat er alleen objecten verwijderd worden in een 3D-view zonder verborgen ruimten. Bijkomend voordeel: je hebt een beter overzicht op de geometrie.